• Home
  • Blog
  • Huisstijl management. Wat is dat?

Huisstijl management. Wat is dat?

Hoe bewaak ik mijn huisstijl?

Er komen steeds meer middelen, kanalen en platformen waarmee uw organisatie kunt communiceren met uw doelgroep. Het is onderhand een wildgroei aan offline en online mogelijkheden. Maar hoe bewaakt u nu uw huisstijl en strategie in deze jungle? Hoe communiceert u consequent en consistent?
Dat kunt u het beste doen met een huisstijlhandboek!

Bedrijven die marketing en communicatie serieus nemen, weten dat het beheren en bewaken van de huisstijl een belangrijk onderdeel is op de afdeling marketing of communicatie. Een sterk merk zorgt namelijk voor een beter imago en meer vertrouwen. En dat zorgt weer voor nieuwe opdrachten. Het is dus belangrijk voor ieder bedrijf. Hoe groot of klein uw bedrijf ook is!

Ieder bedrijf beschikt over een logo. Slechts weinig bedrijven hebben een goed doordachte en ontworpen huisstijl. Een complete huisstijl laten ontwerpen wordt nog steeds niet door alle verantwoordelijken als belangrijk gezien. Terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Een huisstijl is meer dan alleen het logo.

Een huisstijl is namelijk de jas van uw bedrijf en al haar communicatiemiddelen.

Het is een samenhang tussen logo/beeldmerk, lettertype, kleurstijl, beeldstijl en toepassing van het logo op de diverse huisstijldragers (communicatiemiddelen) en bovendien versterkt het het imago.

Uniformiteit, herkenbaarheid en autoriteit zijn woorden die erbij passen.

Bij een professioneel logo en huisstijl ontwerp wordt er door ontwerpers goed gekeken naar alle facetten en achtergronden van het bedrijf.

Een eigen identiteit is bovendien belangrijk om u als bedrijf te onderscheiden in de markt.

Een goed huisstijlbeheer

Heel vaak zie ik in bedrijven, dat iedere werknemer, maar iets doet met de huisstijl en dat op zijn eigen manier toepast. Het gevolg is dat de huisstijl een rommeltje wordt.

Door in een huisstijlhandboek het logo en de huisstijlelementen goed te beschrijven, kan verkeerd gebruik voorkomen worden.

  • U kunt daarbij denken aan
  • Het beschrijven van het logo
  • Een eventueel beeldmerk
  • Een pay-off/slogan
  • Het te gebruiken lettertype,
  • Kleurnummers,
  • Beeldmateriaal

Het is belangrijk om voorbeelden te geven. En aan te geven, wat wel en niet mag

Bovendien is het belangrijk om de bewaking van de huisstijl te koppelen aan een werknemer.
Bij vragen van collega’s of externe bedrijven is er één aanspreekpunt die weet wat de regels zijn en hoe deze worden toegepast.
Op deze manier wordt de presentatie van uw communicatie uitingen gewaarborgd

Vragen over een huisstijlhandboek?

Wie meer wil weten over huisstijl ontwikkeling maakt snel een afspraak met Carin via 033 258 39 12 of vul ons invulformulier in.

Vul nu het formulier in

Please type your full name.
Vul een geldig email adres in
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Ververs Ongeldige invoer